Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Fot. Daniel SiwakFragment urządzenia TBM Katarzyna drążącego tunel średnicowy w Łodzi
Jednym z wątków towarzyszącym w ostatnich miesiącach budowie tunelu średnicowego w Łodzi jest trwające postępowanie mediacyjne pomiędzy inwestorem a wykonawcą tej ważnej kolejowej inwestycji. Pytamy: na jakim etapie są rozmowy i czy mają wpływ na postęp prac?

O tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) – inwestor aglomeracyjnego tunelu średnicowego oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) – jego wykonawca próbują porozumieć się za pomocą mediacji, nie dowiedzieliśmy się od razu. I nie chodzi tutaj o tzw. tajemnicę mediacji, bo akurat obowiązujące przepisy nie zabraniają ujawnienia samej informacji o rozpoczęciu takiej procedury.

Ponad dwa lata mediacji pomiędzy PKP PLK a PBDiM

To było pierwsze pytanie, które "Rynek Kolejowy" skierował do wspomnianych podmiotów. I tutaj zgodnie dowiedzieliśmy się, że mediacje w Prokuratorii Generalnej rozpoczęły się już latem 2023 roku. Warto w tym miejscu zaznaczyć jednak pewne tło sytuacyjne dla tamtego okresu.

Otóż 5 lipca 2023 roku doszło do nagłego wycieku na torowisko tramwajowe w al. Włókniarzy tzw. piany technologicznej. Nie wstrzymało to drążenia przez tarczę TBM Faustynę, ale przez cztery dni tramwaje nie kursowały po al. Włókniarzy. Wtedy kilkukrotnie, pomiędzy czerwcem i wrześniem, przekładano także zamknięcie ważnego skrzyżowania Zachodnia – al. Kościuszki – Zielona, które znajduje się przy budowanym przystanku Łódź Śródmieście.

Podkreślenia wymaga także fakt, że przekaz, który płynie – przynajmniej do mediów – nie zakłada czarnego scenariusza dla tej inwestycji. Mówimy tutaj o ewentualnym zakończeniu budowy na obecnym etapie. PKP PLK zaznacza też, że nie rozważa całkowitej rezygnacji z budowy tunelu średnicowego. – Jesteśmy zdeterminowani, by zakończyć projekt, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo mieszkańców i transparentność wydatkowania środków publicznych – słyszymy od Rafała Wilgusiaka z PKP PLK.

Wykonawca, czemu nie można się w sumie dziwić, unika szczegółowych informacji np. co do liczby dotychczasowych spotkań czy określenia etapu, w którym są teraz rozmowy. – Jesteśmy w pełni przygotowani w rozumieniu potencjału operacyjnego i możliwości technicznych do zakończenia realizacji kontraktu zgodnie z oczekiwaniami inwestora – zapewnia Piotr Grabowski z PBDiM

Z drugiej strony pada nie tylko więcej szczegółów, ale też deklaracja otwartości "na konstruktywny dialog". Rafał Wilgusiak: – Do tej pory odbyło się kilkanaście rund mediacyjnych, zarówno w formie spotkań z udziałem mediatorów, jak też spotkań roboczych, w wybranych przypadkach z udziałem ekspertów technicznych i prawnych. Termin zakończenia mediacji zależy w dużej mierze od tego, jak szybko i dokładnie wykonawca przekazuje niezbędne dokumenty. Trzeba mieć też na względzie, że każdy z nich wymaga szczegółowej analizy ekspertów, gdyż poszczególne zagadnienia są bardzo złożone.

Mediacje a wpływ na pracę TBM Katarzyny

Nasuwa się też pytanie, w jaki sposób wynik mediacji wpływa na postęp budowy tunelu głównego i pracę TBM Katarzyny? – Jedyną przeszkodą w sprawnym zakończeniu inwestycji jest pozyskanie środków finansowych, gdyż możliwości własne w finansowaniu prac na kontrakcie wyczerpały się – zaznacza Grabowski.

Ze strony wykonawcy ponownie dostajemy tłumaczenie o okolicznościach o charakterze nadzwyczajnym – tzw. sile wyższej. Chodzi oczywiście o pandemię COVID-19 oraz wojnę w Ukrainie, które wywołały gwałtowny i nieprzewidywalny wzrost cen materiałów budowlanych, paliw czy kosztów pracy. Natomiast waloryzacja za poszczególne okresy następowała jedynie do limitu 10%, co nie jest wystarczającym progiem dla stabilności finansowej. 

PKP PLK także mówi o wpływie mediacji na inwestycję, ponieważ termin realizacji umowy jest przedmiotem rozmów mediacyjnych. – Obecnie wykonawca, niezależnie od prowadzonego procesu mediacyjnego, jest zobligowany do realizacji przedmiotu umowy bez względu na toczące się mediacje – zauważa Rafał Wilgusiak.

Koniec mediacji w 2025 roku? To nie jest wcale takie pewne

Zapytaliśmy także, czy koniec 2025 r. jest realnym terminem zakończenia mediacji i osiągnięcia porozumienia? Nasz rozmówca z PBDiM odpowiada, że rozmowy nadal trwają: – Dążymy do ich sprawnego przebiegu a przede wszystkim do szybkiego zakończenia.

Z kolei Rafał Wilgusiak z PKP PLK przekazał, że zbliża się ku końcowi etap niezależnych analiz eksperckich: – Nie oznacza to jeszcze finalizacji procesu mediacyjnego, gdyż ostateczne porozumienie w dużym stopniu zależy też od nastawienia stron, racjonalności oczekiwań i gotowości pójścia na ustępstwa – stwierdził. Nie wiadomo jednak czy na ustępstwa miałby pójść wykonawca, czy inwestor.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Infrastruktura

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Damian Kelman 27 października 2025

PKP Intercity z umową na PFU zaplecza dla piętrowych EZT [FILM]

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Mikołaj Kobryński 27 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Infrastruktura

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Damian Kelman 27 października 2025

PKP Intercity z umową na PFU zaplecza dla piętrowych EZT [FILM]

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Mikołaj Kobryński 27 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij